Denise Pedicure ....uw voeten in goede handen


Denise uit den Boogaard
Mijehof 60
1106 HN  Amsterdam
020 7529059
0642064487

Stuur Denise een Mail

Vrouwen hebben vier keer zoveel last van voetproblemen als mannen. Eén van de oorzaken hiervan is het lopen op hoge hakken
Gemiddeld lopen we per dag 8.000 tot 10.000 stappen. In een mensenleven is dit opgeteld 185.000 kilometer. Je bent dan meer dan vier keer de wereld rond gelopen!
Iedere voet bezit wel 250.000 zweetkliertjes, die per dag zo’n kwart liter vocht afscheiden
’s Ochtends zijn je voeten slanker dan aan het einde van de dag. Doordat je de hele dag staat, zit en loopt worden de voeten iets dikker. Als je geen knellende schoenen wilt kopen, kun je die dus het beste aan het einde van de dag kopen
Ongeveer 19% van de bevolking krijgt jaarlijks te maken met voetklachten
De voeten zijn de basis van ons lichaam. In je voeten komen tal van zenuwuiteinden uit en het is er een wirwar van kleine en grotere spieren. Niet zo gek dus dat vermoeide, pijnlijke voeten hun weerslag hebben op ons totale gevoel van welbevinden
De voet telt 26 botten, 33 gewrichten, 107 banden en 19 spieren en pezen
De 52 botten in je beide voeten vormen samen een kwart van alle beenderen in je lichaam
Meisjesvoeten stoppen eerder met groeien dan voeten van jongens. Bij meisjes is dit rond hun twaalfde levensjaar en bij jongens rond hun vijftiende levensjaar
Kinderen jonger dan zestien maanden hebben iedere twee maanden een grotere schoenmaat nodig
Verkleuring van teennagels kan ontstaan door het gebruik van nagellak of nagellakremover; bij veelvuldig gebruik van nagellak kan kleurafzetting op de nagels achterblijven
De grootste man ter wereld meet 2,55 meter en heeft een schoenmaat 62. Zijn voeten zijn 43 cm lang
Te kleine slippers veroorzaken eelt op de hiel
Kinderen beginnen tussen de acht en tien maanden te lopen
Rond de leeftijd van drie jaar heeft een kind zich alle bewegingen van een volwassen gangpatroon eigen gemaakt
Hoewel voeten heel belangrijk zijn, worden ze niet zo goed verzorgd als handen
Geef jij je voeten de verzorging die ze verdienen? Voeten zijn heel belangrijk, maar ze worden bijna niet verzorgd. Aandacht en geld besteden aan hand- en gezichtsverzorging vinden we heel normaal, maar voeten worden door velen overgeslagen ondanks dat ze elke dag toch behoorlijk belast worden. Dat is jammer, want met een goede voetverzorging voelen je voeten niet alleen lekkerder aan, ze zien er ook veel beter uit.


Een regelmatige verzorging van je voeten kunnen eventuele klachten voorkomen. Ook een goede hygiëne is daarbij van belang.

Bekende problemen aan de voeten zijn eelt, blaren, kloofjes en zweetvoeten. Een aantal veel voorkomende voetklachten behandelen we hier:

Kloofjes
De huid van je voeten bevat van nature weinig talgkliertjes. De huid droogt daarom snel uit. Door het gebruik van een verzorgende crème houd je je voeten zacht en soepel en krijgen kloofjes minder kans.

Zijn de kloofjes al ontstaan? Gebruik dan een herstellende crème die ervoor zorgt dat de kloofjes minder pijnlijk worden en de kloofjes uiteindelijk doet verdwijnen.

Zweetvoeten
Hoe komt het dat voeten hier zo vatbaar voor zijn? De meeste van de ongeveer twee miljoen zweetkliertjes concentreren zich op het voorhoofd, handpalmen en voetzolen. Zweet gaat onaangenaam ruiken doordat het een reactie aangaat met stoffen op de huid. Door het opsluiten van je voeten door sokken en schoenen krijgt dit proces meer de kans zich te ontwikkelen.

Zweetvoeten behandel je niet alleen om de vervelende geur te verbannen, door constant vochtige voeten beschadigt je huid en krijgen huid- en nagelschimmels alle kans zich te nestelen in deze warme en vochtige omgeving.

Tips tegen zweetvoeten:
Was elke dag je voeten met lauwwarm water en droog ze grondig af
Behandel je voeten dagelijks met een voetpoeder en -deo
Behandel je voeten wekelijks met een lauwwarm voetbad
Draag elke dag schone katoenen of zweetafvoerende sokken
Wissel dagelijks van schoenen, elke gedragen schoen moet voldoende tijd krijgen om te luchten
Draag schoenen die zowel van binnen als van buiten van leer gemaakt zijn
Eelt
Eelt is een plaatselijke verdikking van de hoornlaag, de bovenste dode laag huidcellen van de opperhuid. Je kunt eelt herkennen aan de geelachtige kleur. Als je een dikke eeltlaag hebt, kan de kleur zelfs wat glazig zijn.

Eelt beschermt de huid tegen druk en wrijving. Op de bal van je voet en bij je tenen vind je bijvoorbeeld vaak ter bescherming een dun laagje eelt. Dit is dus volkomen normaal. Haal deze eeltlaag dan ook niet weg, anders kun je daar pijnlijke plekken krijgen.

Eelt kan bijvoorbeeld ontstaan door schoenen die net iets te ruim zijn. Het dragen van slippers en met name het wrijven van je hak langs de rand van je slipper vergroot ook de kans op eelt. Te kleine sokken kunnen tevens een oorzaak zijn.

Maak gebruik van een voetbad om de eeltlaag zacht te maken. Behandel de eeltlaag daarna met een eeltvijl of puimsteen. Verzorg je voeten vervolgens met een voedende voetcrème. Je kunt eelt voorkomen door je voeten elke avond met een voedende voetcrème in te smeren. Dit houdt de huid zacht en voorkomt kloven.

Koude voeten
Veel mensen hebben regelmatig last van koude voeten, ook in de zomer. Over het algemeen ligt de oorzaak bij een slechte doorbloeding van de voeten, maar ook het dragen van verkeerd schoeisel of sokken kan ertoe aanleiding geven. Beweging en massage stimuleert de bloedsomloop van de voeten.

Zwemmerseczeem
Bijna iedereen heeft er wel mee te maken: zwemmers¬eczeem. Al heb je jezelf voorgenomen om in openbare ruimten je voeten goed af te drogen, zwemmerseczeem ligt altijd op de loer. Je kunt het oplopen in vochtige, warme ruimtes, zoals douches in sportscholen en zwembaden.

Voetschimmel of zwemmerseczeem is een schimmelinfectie aan de voet (meestal tussen de tenen). De symptomen van zwemmerseczeem zijn roodheid, schilfertjes, jeuk, kloofjes en blaartjes met vocht. Bij zweetvoeten en het dragen van slecht ventilerende sokken en schoenen heb je meer kans op zwemmerseczeem.

Een aantal tips om zwemmerseczeem te voorkomen:

Droog je voeten goed af na het douchen, vooral tussen je tenen
Draag goed ventilerende (leren) schoenen
Draag sokken van wol of katoen
Gebruik altijd slippers bij gebruik van een gemeenschappelijke of openbare douche
Ingegroeide, harde teennagels
Een ingegroeide teennagel kan ontstaan door het te kort en niet recht afknippen van een nagel of door niet goed passend schoeisel. De nagel (meestal van de grote teen) kan ingroeien in de huid. De huid raakt daardoor geïrriteerd en er kan een ontsteking ontstaan.

Je nagels regelmatig recht afknippen verkleint de kans op ingroeiende nagels. Doe dit nadat je net in bad of onder de douche bent geweest. Je nagels hebben dan een hoger vochtgehalte waardoor ze minder kwetsbaar zijn. Knip ze niet te kort en bijt of scheur ze niet af. Ze kunnen dan namelijk inscheuren en gemakkelijk ingroeien. Daarnaast kun je een product gebruiken dat ervoor zorgt dat harde nagelranden en de huid van de aangrenzende nagelriem worden verzacht.

Blaren
Blaren kunnen je plannen aardig in de war sturen. Wandelen, lekker shoppen in de stad, maar ook werken in de tuin, is allemaal niet zo prettig als je last hebt van een blaar. Een blaar is een holte in of onder de opperhuid die gevuld is met vocht. Een bekende oorzaak is druk of wrijving van te nauwe schoenen.

Maak een met vocht gevulde blaar alleen open als deze hinderlijk is. Heb je geen last van de blaar, prik deze dan niet door. Na enkele dagen droogt de blaar dan meestal vanzelf in en geeft het geen problemen meer.

Het is belangrijk dat bij het doorprikken de kans op infecties zo klein mogelijk wordt gehouden. Was daarom je handen, zorg ervoor dat de blaar ontsmet is (zowel voor als na het doorprikken) en gebruik een steriele naald. Speciale voetcrèmes kunnen ervoor zorgen dat het genezingsproces van wonden en blaren wordt bevorderd.

Haal bij een kapotte blaar, vanwege infectiegevaar, niet meteen het hele vel weg. Laat het ‘blaardak’ op zijn plaats om als bescherming voor de daaronder liggende onderlaag te dienen. Een kapotte blaar geneest in principe als een normale wond.

Tips om blaren te voorkomen:

Draag goed passende schoenen.
Trek naadloze sokken aan
Neem schone, droge sokken mee en verwissel je sokken als ze erg vochtig zijn en gaan schuren
Poeder 's ochtends je voeten en je hielen in met voetpoeder
Gebruik een speciale voetcrème die ervoor zorgt dat er een filmlaagje op de huid wordt gevormd dat bescherming biedt
Tape kwetsbare delen in of maak gebruik van speciale blaarpleisters.

Om deze voetklachten te voorkomen is het dus belangrijk dat je je voeten goed verwent en verzorgt.

Laat je voeten tot rust komen en neem een voetbad. Vermoeide, pijnlijke en overbelaste voeten kunnen heerlijk tot rust komen! Tien minuten is lang genoeg.

Zet je voeten vervolgens op een handdoek en droog ze goed af, ook tussen de tenen. Heb je last van een gescheurde huid tussen je tenen? Gebruik dan een handdoek die niet te dik en te ruw is. Je kunt dan makkelijker tussen je tenen komen om het daar te drogen.

Smeer je voeten vervolgens in met een speciale voetspray of – crème. Vergeet ook je teennagels niet te verzorgen. Het is beter om hiervoor een vijl te gebruiken dan een nagelknipper, omdat de kans op een gespleten nagel dan kleiner is. Vijl de nagels in ieder geval recht af, zodat ze geen kans hebben om in te groeien. Voor soepele nagels en nagelriemen kan een nagelweker je helpen.

Kies je voor gelakte nagels, breng dan eerst kleurloze lak aan alvorens de tweede gekleurde laag aan te brengen. Dit voorkomt dat je nagels geel worden van de kleurstoffen die in gekleurde lak zitten. Wanneer de lak goed droog is, verwen je je voeten als laatste met een heerlijke massage. Je voeten zijn weer helemaal bijgewerkt en klaar voor de buitenlucht.

Wanneer je dit ritueel regelmatig herhaalt, kun jij op ieder moment van het jaar met de voeten bloot.


Bron: Gehwol